“ქართული ოცნება“ აღშფოთებას გამოხატავს, როცა მის მიერ ინიცირებულ “უცხოური აგენტების შესახებ კანონპროექტს“ რუსულს უწოდებენ. საქართველოს ხელისუფლება მწვავედ აკრიტიკებს დასავლელ პარტნიორებსაც, რომლებიც ამ კანონის გამო შეშფოთებას გამოხატავენ. მოდით ვნახოთ, როგორ განვითარდა პროცესები თავად რუსეთში “აგენტების კანონის“ მიღების შემდეგ და როგორ გამოიყენა ის პუტინმა. დასაწყისში პუტინის რიტორიკაც საქართველოს დღევანდელი ხელისუფლების მსგავსი იყო – ის გამჭვირვალობაზე საუბრობდა და კანონს უწყინარ აქტად წარმოაჩენდა, რომელიც მხოლოდ უცხოეთიდან დაფინანსებულ არასამთავრობო ორგანიზაციებს მეტ გამჭვირვალობას აიძულებდა. დღეს კი ეს კანონი რუსეთის ხელისუფლების ხელში ნებისმიერი პროფესიის ადამიანის აგენტად გამოსაცხადებლად და სამართლებრივი პასუხისმგებლობის დასაკისრებლადაც კი ეფექტური ინსტრუმენტია.
“კანონი უცხოელი აგენტების შესახებ რუსეთში პირველად 2012 წელს იქნა შემოღებული. ის ავალდებულებს ნებისმიერ ორგანიზაციას, რომელიც იღებს უცხოურ დაფინანსებას და ეწევა „პოლიტიკურ აქტივობას“, დარეგისტრირდეს როგორც „უცხოური აგენტი“ იუსტიციის სამინისტროში. თავდაპირველად ეს კანონი ეხებოდა არასამთავრობო ორგანიზაციებს, მაგრამ წლების განმავლობაში მისი მოქმედების სფერო მნიშვნელოვნად გაფართოვდა.
მიზანი და გაფართოება
კანონის ოფიციალური მიზანი, როგორც რუსეთის მთავრობა მისი მიღებისას აცხადებდა, იყო გამჭვირვალობის უზრუნველყოფა და ქვეყნის დაცვა გარე გავლენისგან, “რამაც შეიძლება გამოიწვიოს პოლიტიკური სიტუაციის დესტაბილიზაცია.“ თუმცა, კრიტიკოსები ამტკიცებდნენ, რომ ის გამოყენებულ იქნებოდა ინსტრუმენტად განსხვავებული აზრის ჩასახშობად, სამოქალაქო საზოგადოების გასაკონტროლებლად და ოპოზიციის გავლენის შესამცირებლად ხელისუფლების მიერ არასასურველად მიჩნეული ორგანიზაციებისა და პირების სტიგმატიზაციისა და დისკრედიტაციის გზით.
საბოლოოდ ასეც მოხდა.
დაარსების დღიდან კანონმა განიცადა რამდენიმე ცვლილება და მისი მოქმედების არეალი გაფართოვდა:
2012 წელი: თავდაპირველი კანონი ეხებოდა არასამთავრობო ორგანიზაციებს, რომლებიც ჩართულნი იყვნენ პოლიტიკურ საქმიანობაში უცხოური დაფინანსებით.
2014 წელი:კანონში ცვლილებებმა მთავრობას უფლება მისცა პირდაპირ მიეწებებინა ორგანიზაციებისთვის უცხოეთის აგენტების იარლიყი.
2015 წელი: კანონის ფარგლები გაფართოვდა და მოიცვა „არასასურველი ორგანიზაციები“, რითაც კიდევ უფრო გამკაცრდა კონტროლს უცხოურ და საერთაშორისო ორგანიზაციებზე.
2016 წელი: შევიდა ცვლილებები, რომლითაც ფიზიკური პირები შეიძლება გამოცხადდნენ უცხოეთის აგენტებად, თუ ისინი ავრცელებდნენ უცხოური მედიის შინაარსს ან ჩაითვლებოდა, რომ ეწევიან პოლიტიკურ საქმიანობას უცხოეთის მხარდაჭერით.
2017 წელი და შემდგომ: შემდგომმა ცვლილებებმა გააფართოვა პოლიტიკური აქტივობის განმარტება და გაზარდა ზემოქმედების ქვეშ მყოფთა კონტროლი და რეგულირების ტვირთი.
გავლენა და შედეგები
არასამთავრობო ორგანიზაციები
კანონმა მნიშვნელოვანი გავლენა მოახდინა რუსეთში არასამთავრობო სექტორზე. ასობით ორგანიზაციას მიენიჭა უცხოეთის აგენტის იარლიყი. ამის გამო ისინი ექვემდებარებიან გაძლიერებულ სამთავრობო კონტროლს, ანგარიშგების დამატებით მოთხოვნებს და საზოგადოებრივ სტიგმას. ამან გამოიწვია მრავალი ორგანიზაციის დახურვა, პირდაპირი ფინანსური და ადმინისტრაციული ზეწოლის ან უცხოური აგენტის ეტიკეტთან დაკავშირებული რეპუტაციის დაზიანების გამო. ზუსტი რიცხვებიის შესახებ ინფორმაცია განსხვავებულია, მაგრამ ანგარიშებში ნავარაუდევია, რომ კანონის ამოქმედების შემდეგ, სულ მცირე, რამდენიმე ასეული არასამთავრობო ორგანიზაცია იძულებული გახდა დახურულიყო ან ნებაყოფლობით დაიშალა, რათა თავიდან აეცილებინა უცხოური აგენტის იარლიყი.
მედია
რუსეთში მედია ლანდშაფტიც დაზარალდა. დამოუკიდებელ მედიასაშუალებებს, რომლებიც იღებენ დაფინანსებას საზღვარგარეთიდან, მოიხსენიებენ, როგორც უცხოურ აგენტებს, რაც იწვევს თავისუფალ პრესასა და გამოხატვის თავისუფლებას გამყინავ ეფექტს. ეს აღნიშვნა აწესებს ფინანსური ანგარიშგების მკაცრ მოთხოვნებს, მოითხოვს ყველა პუბლიკაციების ეტიკეტირებას „უცხოური აგენტის“ სახელდებით, და, შედეგად, ხელს უშლის რეკლამის განმთავსებლებსა და სხვადასხვა ორგანიზაციებს მათთან თანამშრომლობაში, რაც ამ მედიასაშუალებების კიდევ უფრო მეტ იზოლირებას იწვევს.
საზოგადოება და პოლიტიკა
უცხოელი აგენტების კანონმა ხელი შეუწყო რუსეთში სამოქალაქო საზოგადოებისა და განსხვავებული პოლიტიკური აზრის უფრო კონტროლირებად და რეპრესიულ გარემოს. ის გამოიყენებოდა ოპოზიციონერების, უფლებადამცველების, გარემოსდაცვითი ჯგუფებისა და დამოუკიდებელი ჟურნალისტების სამიზნედ ქცევისთვის, მათ შორის. პოლიტიკური აქტივობის ფართო და ბუნდოვანი განმარტება ფართო ინტერპრეტაციების საშუალებას იძლევა, რამაც ხელისუფლებას გაუადვილა კანონის გამოყენება ორგანიზაციებისა და ინდივიდების ფართო სპექტრზე.
კანონს მოჰყვა საერთაშორისო კრიტიკა გამოხატვის, გაერთიანებისა და შეკრების თავისუფლების უფლებების დარღვევის გამო. უფლებადამცველი ორგანიზაციები ამტკიცებენ, რომ კანონმა ძირი გამოუთხარა ენერგიული სამოქალაქო საზოგადოების განვითარებას, რომელიც გადამწყვეტია დემოკრატიული სისტემისთვის.
უცხოელი აგენტების კანონი რუსეთში იქცა მნიშვნელოვან ინსტრუმენტად მთავრობის სტრატეგიაში საჯარო დისკურსის კონტროლის, ოპოზიციის დათრგუნვისა და გარე გავლენის შეზღუდვისთვის. მისმა ფართო გამოყენებამ და შემდგომმა სტიგმატიზაციამ ღრმა გავლენა მოახდინა სამოქალაქო საზოგადოებაზე, მედიასა და პოლიტიკურ ოპოზიციაზე, მნიშვნელოვანი გავლენა მოახდინა არასამთავრობო ორგანიზაციებისა და დამოუკიდებელი მედიის მოქმედ გარემოზე ქვეყნის შიგნით.
კანონმდებლობის ცვლილებებმა და რეგულაციების გამკაცრებამ 2012 წლიდან მოყოლებული რუსეთიდან საერთაშორისო ფონდებისა და დასავლური დონორი ორგანიზაციების თანდათანობით გასვლა გამოიწვია. ორგანიზაციებმა დაიწყეს რუსეთის დატოვება ან იძულებულნი გახდნენ შაეწყვიტათ თავიანთი საქმიანობა იქ რამდენიმე წლის განმავლობაში, კანონმდებლობის ცვლილებებისა და პოლიტიკური ზეწოლის გამო.
არასასურველი ორგანიზაციების კანონი (2015): 2015 წელს რუსეთმა შემოიღო კანონი „არასასურველი ორგანიზაციების შესახებ“, რომელიც მთავრობას უფლებას აძლევდა აეკრძალა უცხოური ან საერთაშორისო ორგანიზაციების საქმიანობა, რომლებიც “საფრთხეს უქმნის ქვეყნის კონსტიტუციურ წესრიგს, თავდაცვისა თუ უსაფრთხოებისთვის.“ ამ კანონმდებლობამ კიდევ უფრო გაართულა საერთაშორისო ფონდებისა და დონორი ორგანიზაციების ფუნქციონირება რუსეთის შიგნით, ადგილობრივი პარტნიორებისთვის ან საკუთარი თავისთვის სამართლებრივი შედეგების გარეშე.
გაზრდილი დაძაბულობა და პოლიტიკური კლიმატი (2014 წლიდან): 2014 წელს ყირიმის ანექსიამ და შემდგომმა კონფლიქტმა აღმოსავლეთ უკრაინაში გამოიწვია დაძაბულობა რუსეთსა და დასავლეთს შორის, რასაც შედეგად მოჰყვა სანქციები და გაუარესებული პოლიტიკური კლიმატი საერთაშორისო თანამშრომლობისთვის. ეს დაძაბულობა გაამწვავა რუსეთის სამხედრო ინტერვენციამ სირიაში და ბრალდებებმა სხვა ქვეყნების არჩევნებში ჩარევის შესახებ. პოლიტიკური გარემო სულ უფრო მტრული ხდებოდა დასავლური ორგანიზაციების მიმართ, რომლებსაც რუსეთის მთავრობა უცხოური გავლენისა და ჩარევის ინსტრუმენტებად ნათლავდა.
ბევრი ორგანიზაცია პირდაპირ გამოცხადდა “არასასურველად”, რის გამოც ისინი აიძულეს შეაჩერონ თავიანთი საქმიანობა რუსეთში.
სხვებმა აირჩიეს წასვლა შეუძლებელი სამუშაო პირობების გამო, მათ შორის თანამშრომლებისთვის სამართლებრივი რისკების, ფინანსური კონტროლისა და ზოგადად მტრული გარემოს გამო.
ამ ორგანიზაციების წასვლამ დიდი გავლენა მოახდინა რუსეთში სამოქალაქო საზოგადოებაზე, შეამცირა რესურსები და მხარდაჭერა ადამიანის უფლებების, გარემოს დაცვის, განათლებისა და კულტურული გაცვლისთვის.
მან ასევე მოახდინა რუსეთის სამოქალაქო საზოგადოების იზოლაცია საერთაშორისო ქსელებისა და თანამშრომლობისგან, კიდევ უფრო გააძლიერა მთავრობის კონტროლი საჯარო სფეროზე და სამოქალაქო ინიციატივებზე.
საკანონმდებლო ცვლილებები და სხვადასხვა სახის ზეწოლა რუსეთის ხელისუფლებამ ქვეყნიდან დასავლური ორგანიზაციების და გავლენის განსადევნად გამოიყენა.
“აგენტების კანონი“ 2022 წლის თებერვლის შემდეგ
2022 წლის თებერვლიდან, უკრაინაში კონფლიქტის ესკალაციის შემდეგ, ამ პერიოდში აღინიშნა კანონის გამოყენების მნიშვნელოვანი ზრდა იმ პირებისა და ორგანიზაციების მიმართ, რომლებიც აღიქმება კრიტიკულად ხელისუფლების ქმედებების მიმართ, განსაკუთრებით მისი სამხედრო ინტერვენციის მიმართ უკრაინაში.
გაფართოებული სამიზნე
2022 წლის თებერვლის შემდეგ რუსეთის ხელისუფლებამ გააფართოვა უცხოური აგენტების კანონის მიზანმიმართულობა, და მოიცვა ფიზიკური და იურიდიული პირების უფრო ფართო სპექტრი. უცხოეთის აგენტებად გამოცხადდნენ არა მხოლოდ ჟურნალისტები, აქტივისტები, ბლოგერები, არასამთავრობო ორგანიზაციები, არამედ კრემლისადმი კრიტიკულად განწყობილი ნებისმიერი პროფესიის ადამიანი, მათ შორის მსახიობები, მეცნიერები, მომღერლები და ა.შ. პრაქტიკულად მედიის მუშაობა ისე გართულდა, რომ უცხო ქვეყნის აგენტად გამოცხადებამ არათუ გაართულა მუშაობა, არამედ შეუძლებელი გახადა კრიტიკული მედიის საქმიანობა და კერძო პირების მიერ კრიტიკული აზრის გამოხატვა იურიდიული შედეგების გარეშე. ჟურნალისტების და სხვა პროფესიის განსხვავებული აზრის მქონე ადამიანების დიდი ნაწილი ქვეყნიდან გაიქცა.
მედია საშუალებები: დამოუკიდებელ მედიას შეეჯახა უპრეცედენტო ზეწოლას, მრავალი გამოცემა და ჟურნალისტი მიენიჭა უცხოური აგენტის იარლიყი და იძულებული გახდა შეეწყვიტა საქმიანობა, ან პირდაპირი აკრძალვით ან უცხოური აგენტის სტატუსით დაწესებული გაუსაძლისი პირობების გამო. უცხოური აგენტების კანონის ზეწოლამ, სხვა რეპრესიულ ზომებთან ერთად, გამოიწვია კიდევ რამდენიმე არასამთავრობო და დამოუკიდებელი მედია საშუალების დახურვა. ზოგიერთმა აირჩია დაშლა ან ოპერაციების შეწყვეტა, ვიდრე უცხოური აგენტად დასახელების სამართლებრივი და სოციალური შედეგები.
აკადემიური და კულტურული მოღვაწეები: პირველად კანონის უფრო ფართოდ გამოყენება დაიწყო აკადემიკოსების, ხელოვანებისა და კულტურის მოღვაწეების მიმართ, რამაც მნიშვნელოვნად იმოქმედა გამოხატვის თავისუფლებაზე და ჩაახშო კრიტიკულ ხმას საზოგადოებრივი ცხოვრების სხვადასხვა სფეროში.
სამართლებრივი და სოციალური შედეგები
ლეგალური შევიწროება და ცენზურა: უცხოური აგენტის აღნიშვნა გამოიყენება ინდივიდებისა და ორგანიზაციების ლეგალური შევიწროებისა და ცენზურის მიზნით. კანონი ავალდებულებს ეტიკეტირებულ სუბიექტებს, მონიშნონ ყველა თავიანთი პუბლიკაცია „უცხოური აგენტის“ პასუხისმგებლობის შეზღუდვით, წარადგინონ რთული ფინანსური ანგარიშგება და ექვემდებარონ რეგულარულ სახელმწიფო ინსპექტირებას, რამაც შეიძლება გამოიწვიოს მნიშვნელოვანი ჯარიმები შეუსრულებლობისთვის.
გამყინავი ეფექტი: კანონის გაფართოებულმა გამოყენებამ გამყინავი ეფექტი შექმნა სიტყვის თავისუფლებაზე და აქტივიზმზე. იმის გააზრებისგამო, თუ რა რისკებს უკავშირდება უცხოური აგენტის ეტიკეტირება, ბევრმა ინდივიდმა და ორგანიზაციამ მოახდინეს თვითცენზურა, თავი აარიდეს მთავრობის კრიტიკას ან სენსიტიურ თემებში ჩართვას. ცოტა ხნის წინ რუსეთში მიიღეს კანონი, რომელიც უკვე ოფიციალურად უკრძალავს რეკლამის განთავსებას “უცხოურ აგენტად“ გამოცხადებულ მედიასაშუალებაში.
საერთაშორისო რეაქცია: წლების მანძილზე უცხოელი აგენტების კანონი საერთაშორისო კრიტიკას იწვევდა ადამიანის უფლებათა დამცველი ორგანიზაციების, უცხოური მთავრობებისა და საერთაშორისო ორგანოების მხრიდან, რომლებიც ამტკიცებენ, რომ რუსეთი კიდევ უფრო იზოლირებული ხდებოდა გლობალური საზოგადოებისგან და არღვევდა გამოხატვისა და გაერთიანების თავისუფლების ძირითად პრინციპებს.
დღეს რუსეთი სრულ საერთაშორისო იზოლაციაშია. ადამიანის უფლებების შესახებ კი ამ ქვეყანაში საუბარიც კი ზედმეტია.